• Halmstads webbplatser

Kreativa lösningar på värmeböljor i Teknikutmaningen 2024

Årets final av KomTeks Teknikutmaning gick av stapeln den 29 maj på Halmstad Arena. Elever har tillsammans med sina mentorer under hela läsåret arbetat med att hitta lösningar på årets tema "Halmstad i värmen". Kommunstyrelsen i Halmstad ville få förslag på hur kommunen kan göra med områden som riskerar bli överhettade av sol och värme. Totalt deltog 11 klasser och som har tolkat temat på olika sätt. De presenterade sina projekt för en jury som utsåg vinnarna under finaldagen. Ella Kardemark, Kommunstyrelsens andre vice ordförande (KD), höll invigningstal och klippte band.

Vinnarna i Teknikutmaningen 2024 från Ängen 14 årskurs 3 på Linehedsskolan

Vinnarna i KomTeks Teknikutmaning 2024 på Halmstad Arena. Eduard, Aylin och Savannah från Ängen 14 årskurs 3 på Linehedsskolan

Flera klasser från olika skolor i kommunen deltog, bland annat klassen Gläntan 14, årskurs 3 på Linehedsskolan. De visade upp sitt bidrag, ”Skola under jorden”. Idén kom till när eleverna kom på att det är svalare i källare och tyckte att en skola under jord skulle hålla värmen borta. Elin Säfström, mentor för klassen berättar att eleverna har fått arbeta med tekniska delar i projektet, men också med demokrati och att komma överens i själva utförandet av uppgiften.
– Eleverna tycker att det har varit roligt att delta. Det har varit en del debatter, men det leder också till utveckling.

Klassen har också tagit fram digitala bilder, gjort en PowerPoint-presentation och arbetat med 3D-ritningar av skolan i programmet Tinkercad.
– En av utmaningarna var att få till helheten så att väggarna hamnade i samma höjd eftersom barnen byggde skolan gruppvis i olika delar som sedan sattes ihop. Skolan bestod bland annat av en idrottssal, restaurang och klassrum. Eleverna har tänkt på att det ska finnas stegar till utrymningsvägar och att skyltarna skulle se verklighetstrogna ut.

Åledsskolan 6A visade upp sin framtidsvision av Åled, tjugo år framåt i tiden. De kallade sitt projekt ”Extremt lagom AB” och fick skicka in ett CV och ansöka till sin mentor om vilken del de ville vara med och skapa. Eleverna Ella, Edit och Julia visade att dem hade ett vindkraftverk för el, bevattnare, hus under jorden och sjukhus med solpaneler. De har tänkt på hela kretsloppet och visade ett samhälle där man cyklar mer än vad man kör bil, äter mindre kött, och har vattenpumpar som renar olika bakterier med mera. De har också fått in tekniska moment i form av bland annat rörelse av fläktar som snurrar, lampor som lyser och vatten som transporteras. Eleverna berättade att det svåraste var att få det tekniska att fungera, men att de då fick hjälp av KomTek som kom till skolan och guidade dem. Det var första året som just den här klassen deltog, men tjejerna sa att de gärna skulle vilja vara med igen och vill tipsa andra om att vara med.

Och vinnarna är…

Vinnarna – klass Ängen 14, årskurs 3 på Linehedsskolan vann med sitt tävlingsbidrag ”Insektshotell” en prissumma på 2000 kronor till klasskassan.

Motiveringen:
Denna klass stod ut och presenterade en lösning som inte bara visade vad klassen ville utan vad samhället verkligen behöver.

Med energi och engagemang berättade barnen allt de lärt sig och hur dem tillsammans gått från idé till färdig lösning, som dessutom är redo att användas direkt av framtida gäster.

Lösningen bidrar till att bibehålla vår biologiska mångfald, för oavsett framtida värmeböljor behöver vi mat.

För att citera Bamse: Är man stark måste man vara snäll, även mot de allra minsta och det har verkligen denna klass varit.

Andraplatsen gick till klass Allén 14, årskurs 3 på Linehedsskolan. Tredjepriset vann klass 3A på Jutarumsskolan. Ett bonuspris lottades ut och gick till klassen Gläntan 15, årskurs 2 på Linehedsskolan som vann ett studiebesök till E-sportslabbet på Högskolan i Halmstad.

Projekt som kan användas i praktiken

Det vinnande bidraget var ett ”Insektshotell” som ser ut som ett bi, byggt av återbrukat material. De tekniska och rörliga delarna på bygget är antennerna, vingarna, en fläkt och en hiss för att småkryp som inte kan flyga. I projektet har eleverna bland annat lärt sig om livscykeln för plantor och djur som till exempel de olika utvecklingsstadierna för fjärilar och genom att plantera olika saker. Eleverna har målat, pysslat och skrivit om projektet. Klassen har även varit på studiebesök på Gården Ön för att lära sig om djur och samla naturmaterial.
– Det är roligt att kunna koppla ihop flera ämnen. Förutom teknik har vi även fått in andra ämnen som SO och NO. Det är ett merskapande lärande och känns meningsfullt, säger klassens mentor Evelina Lago Unnestam.
Eleverna kom ganska snabbt i gång med sitt projekt då de konstaterade att:
–”Har vi inte bin, har vi ingenting”. Eftersom en tredjedel av allt vi äter kommer från pollinatörer, berättar Evelina. Så det är viktigt att skydda våra bin och insekter från värmen.

Evelina fortsätter att berätta att eleverna har skrivit ett brev till rektorn för att fråga om de får lov att ställa ut hotellet på skolgården, så att det kommer till användning även efter tävlingen. Rektorn svarade att de fick det. Eftersom klassen slutar på skolan till sommaren så blir insektshotellet ett minne till skolan från dem. Nu hoppas de att många smådjur vill flytta in.

Teknikstationer och nästa års tema

Utöver tävlingsbidragen fanns även olika stationer inom konstruktion, utmaningar och spel där eleverna kunde testa sina färdigheter, så som reaktionsförmåga, darrtest.

Nästa års tema är "Trygghet i skolan – hur ska vi med hjälp av tekniken främja vänskap och inkludering?" Mer information om temat och hur du kan anmäla din klass kommer inför höstterminen på halmstad.se/komtek.

Adea och Riona från Gläntan 14, årskurs 3 på Linehedsskolan 

Text och foto: Kristina Arleving