• Halmstads webbplatser

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inte är aktuell längre.

Samarbete, utmaningar och ha kul det bästa med Teknikutmaningen

Halmstad Arena var fylld av förväntan, glädje och nervositet när 17 klasser deltog i finalen av Teknikutmaningen. I år på temat naturkatastrofer och hur vi skulle kunna dra nytta av översvämningar och stigande havsnivå i ett framtida Halmstad.
– Det är roligt att kunna göra allt det här, att stöta på utmaningar och ha en chans att vinna, sa Teodor, femteklassare från Brearedsskolan.

Flera barn och en vuxen man tittar på en monter, i bakgrunden barn och vuxna

Den tioårsjubilerande Teknikutmaningen startar finalen med några ord från KomTeks personal och chefen Bob de Vries. Inbjuden invigningstalare är kommunalrådet Ella Kardemark (KD) som också klipper bandet tillsammans med en elev. Sedan är det dags för de 350 eleverna att gå till sina utställningar och för jurygrupperna att noga studera tävlingsbidragen.

Klass 11C på Östergårdsskolan har skapat roboten Momo och byggt modeller för skog, översvämningar och en miniatyr av Halmstad Arena.
– Momo ska pumpa vatten från översvämningsområden till arenan. Där omvandlas det till energi och den energin kan värma bastun. Den var ju stängd i vintras, berättar en av eleverna i klassen.
Sedan visar en klasskompis hur häverttekniken fungerar genom att använda två plastlådor och ett sugrör. Roboten Momo har ett blått ljus i ögonen och det är ingen slump:
– Jag tittade i NO-boken och såg att i Japan har de blått gatljus för att minska kriminalitet och självmord. Vi ser på Lilla Aktuellt att det är många skjutningar, och det är inte så kul. Det är barn som drabbas. Så vi ville att Momo skulle ha blått ljus till ögon och minska det.

I parallellklassen 11B har elever skapat roboten Milo som ska hämta vatten och föra det till en pool. De har också tänkt på naturen och skogen ska få ta del av det insamlade vattnet. När roboten behöver laddning finns en laddningsstation tillgänglig.
– Det har varit jättekul.
– Vi började med något litet och fortsatte, berättar ett par av eleverna och på frågan om de stött på utmaningar svarar en av dem:
– Bakhjulen snurrade först inte, då kom vi på att använda ett kugghjul.

Ung förtagsamhet på plats för att hjälpa

Bland tävlingsbidrag och elever fanns också många teknikuppgifter på plats för att prova på. Bowling med hjälp av robotar, klossar att bygga med och en ställning att krypa under var några. Ung företagsamhet, som hjälper klasserna att komma i gång om de vill, var också representerade. De kommer gärna ut och bjuder på tankeutmaningar för att öva det entreprenöriella och lösningsfokuserade tänkandet.

En Linehedsklass berättar att det varit både kul och svårt.
– Men vi fixade det. Och nästan allas idéer är med. Vi jobbade i grupper.
Alla i klassen fick komma med förslag, sedan röstade man om vilka idéer klassen skulle jobba vidare med. Det landade i en modell där stora hinkar ska ta upp regnvatten och genom ett kraftverk förvandlas till energi som i sin tur blir elektricitet så att man kan titta på datorn där hemma.

Årets och förra årets vinnare

Brearedsskolans klass BR11 är med för andra året. Förväntan är extra hög. De vann förra året.
Klassen har gjort en modell över Nissan, slottet och Slottsbron där drönare övervakar vattennivån och där en robot suger upp vatten som ska transporteras till de länder som behöver genom rör.
Arbetet har varit roligt.Fyra foton, en klass runt sitt tävlingsbidrag, tre kvinnor i en monter och två färgglada teknikmodeller
– Det är kul att kunna göra allt det här och att ha en chans att vinna, säger Theodore, en av eleverna i klassen.
Har det funnits några utmaningar?
– Ja, vi tänkte ha riktigt vatten till modellen men det gick inte med det här materialet, berättar en annan elev och syftar på kartongen som deras bidrag är gjort utav.
Elisabeth Salo, klassens tekniklärare, har positiva erfarenheter av tävlingen.
– Det är kul att ha ett projekt att fokusera på, och att få en utmaning från någon annan. I år är temat naturkatastrofer och vad man kan göra åt det. Det är bra att göra den här processen och utmaningen ihop och det är roligt att låna robotar från KomTek och få hjälp att skriva ut delar i 3D-skrivare.
– Det här är också en kreativ klass, de är fyllda av idéer och de vill. Det är väldigt roligt.

Så vilka vann då tävlingen i år? Det gjorde klass 5B från Gullbrandstorpsskolan, Gläntan årskurs 3 på Linehedsskolan, Sofiebergsskolans 13A och för andra året i rad – klass BR11 från Bredaredsskolan. De fick alla ett presentkort på 2000 kronor till klassen. Ett extra pris gick till Vittraskolans klass 2 som kommer få besöka E-sportlabbet på Högskolan i Halmstad.

Vi blev nyfikna på hur tankarna går hos Teknikutmaningens arrangör och pratade med KomTeks chef Bob de Vries. Läs intervjun där han berättar om nästa års tema och den utökade satsningen på en tävling även för förskolan.

Text och foto: Anna Lehmusto