• Halmstads webbplatser

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inte är aktuell längre.

Vi måste arbeta med demokrati som vilket skolämne som helst

Caroline Wiking är utbildad förskollärare, föreläsare och rektor på Engelbrekts förskola. Nyligen släppte hon en bok om förskolans demokratiarbete.
– Boken ”Leda förskolans demokratiarbete” handlar om ett demokratiskt ledarskap i skolans alla led. Det ska inte vara annorlunda i något led, ledarskapet är för barnet. Det är viktigt att göra alla röster hörda, inte bara den som skriker högst, att bli lyssnad på ska genomsyra arbetet, berättar Caroline.

Kvinna i glasögon, rosa bokomslag

Idén föddes under hennes första rektorsuppdrag 2016 där hon funderade på rektorsrollens innebörd och tänkte ”är det här egentligen demokrati?”. Sedan dess har idén legat och marinerat och i mitten av april släpptes boken. Processen har dock inte varit helt enkel.
– Först tänkte jag hur gör man? Hur går man till väga? Jag började bara, och sedan letade jag efter förlag. När Gothia hörde av sig så började vi vinkla boken lite. Även om jag hade grunden färdig på cirka en vecka så har hela processen tagit cirka ett år, men jag har haft många kloka medhjälpare.

Demokrati handlar om att lyssna – även om vi tycker olika

Boken tar sin grund i Reggio Emilias pedagogiska filosofi och Caroline menar att barnen inte bara bör lära sig om demokrati, utan faktiskt också få känna på demokrati.
– En tredjedel av läroplanen handlar ju om demokratiarbetet, det är ju grunden till hela läroplanen men man fokuserar mer på de vanliga ämnena. Jobbar man utifrån demokratin så jobbar man med framtidens människor och vi vill att deras röster ska höras här och nu, säger Caroline och tillägger:
– Med tanke på kriget som pågår i Ukraina (red. anmärkning) blir det ännu viktigare, vi är i ett läge där demokrati är A och O.

Finns det skillnader mellan behoven i Halmstads kommuns förskolor och i Sverige i övrigt vad gäller demokratiarbetet?
– Nej, vad jag upplever när jag omvärldsbevakar är att demokrati handlar om att göra olika val. ”Vilken frukt vill du ha?” Då får barnen välja, men det är inte demokrati. Det handlar om att lyssna även om vi tycker olika. Det ska inte handla om den som skriker högst, utan om att lyssna hela tiden – om att förhandla, säger Caroline.

Vad landar boken i?
– Att vi verkligen måste arbeta med demokrati som ett ämne, likt naturkunskap eller teknik. Det är ett stort ämnesområde. Vi måste ha kunskap om det som vilket annat grundskoleämne som helst och inte tro att detta bara är något som kommer. Grunden måste sitta innan vi kan bygga väggarna.

Vem eller vilka vill du ska läsa boken?
– Givetvis alla inom förskolan men även lärare och andra pedagoger. Första delen handlar om ledarskap och är skrivet inom förskolan men det är ändå nyttigt för alla, även en chef. Förskolan är bra på att hämta delar från andra. Jag tror att man kan hämta erfarenheter och kunskap från vilken organisation som helst, och att man ska våga inspireras av andra för att utveckla sitt arbete.

Caroline älskar att skriva och har även bloggen Lärande mötesplats där hon delar med sig av sina tankar.
– Det är där min hjärna blir överhettad och det är skönt att få ur sig tankarna. Den som vill får läsa. Jag hoppas att jag kanske berikar eller inspirerar någon, avslutar Caroline.

Text: Jonas Skytt
Pressfoto och montage: Gothia Kompetens