Lägenhetsregistret – anmäl
Du som äger flerbostadshus eller småhus med bostadslägenheter ska rapportera om nya, förändrade eller borttagna lägenheter.
Du får information om att du ska anmäla förändringar till lägenhetsregistret i samband med bygglov eller anmälan.
Lämna in uppgifterna till kommunen via e-tjänsten senast 1 månad efter färdigställandet eller borttagandet av lägenhet. Huset anses vara färdigställt när lägenheterna är klara att tas i bruk. Om inflyttning skett i lägenheten redan innan alla byggnadsarbeten är klara ska huset anses färdigställt när inflyttningen sker.
Skatteverket folkbokför på fastighet, adress och lägenhet. Vid nybyggnation är det därför viktigt att fastighetsägare med flerbostadshus lämnar in uppgifter till lägenhetsregistret i god tid, alltså senast en månad innan inflyttning.
Anmälan
Uppgifter som du behöver lämna
Efter anmälan
Kommunen kommer, efter godkännande samt registrering av lägenhetsnumreringen, skicka ut en bekräftelse till dig som fastighetsägare när detta är gjort.
Ett nationellt register
Lägenhetsregistret är ett nationellt register över Sveriges alla bostadslägenheter. Det finns ingen uppgift i lägenhetsregistret om vem som äger, hyr eller bor i en lägenhet. Registret innehåller i huvudsak endast information om själva bostaden och byggnaden samt om bostadens adress.
Statistiska centralbyrån Länk till annan webbplats. (SCB) kan med hjälp av registret ta fram statistik över bostäder och hushåll för att till exempel beskriva byggandet i landet, förändringar i bostadsbeståndet samt för samhällsplanering och forskning.
Ditt ansvar som fastighetsägare
Det är du som fastighetsägare som ska lämna in uppgifter om nya, rivna eller ombyggda bostadslägenheter till oss i kommunen. Det är enligt lagen om lägenhetsregister. Du är också skyldig att informera dina hyresgäster om deras lägenhetsnummer. Samt anslå lägenhetsnumreringen på en väl synlig plats i byggnaden.